/
/
10 روش خانگی برای درمان ترک لب

10 روش خانگی برای درمان ترک لب

خشکی لب، مشکل بسیاری از افراد است و آنان را اذیت می‌کند. همه ما دلمان می‌خواهد لب‌هایی صاف و نرم داشته باشیم و از درخشش و زیبایی‌شان لذت ببریم. گاه این امر ممکن نیست و لب‌هایمان مرتب ترک می‌خورند و علاوه بر ایجاد ظاهری بد و پوسته پوسته، زخمی و دردناک می‌شوند. پوست لب بسیار حساس و نازک است و بافتی متفاوت از دیگر نواحی صورت دارد. ظرافت پوست لب باعث شده که اگر چه بافت زیرین آن با بقیه نقاط صورت یکسان باشد، بافت رویی در معرض آسیب قرار گیرد و اذیت شود. علاوه بر ضخامت کم، ویژگی دیگر لب‌ها این است که غدد چربی و سبابه ندارند و پوست آن‌ها نمی‌تواند روغن و رطوبت ایجاد نماید. حال می‌فهمیم ترک لب اتفاق عجیبی نیست و برای همین است که اکثر ما آن را تجربه کرده ایم.
اما عواملی هستند که خشکی و ترک لب را تشدید می‌کنند و سبب زیاد شدن آن می‌شوند. ابتدا باید ببینیم که علت این خشکی چیست؛ سپس به سراغ 9 روش درمان ترک لب خواهیم رفت. با دانستن این نکات می‌توان کمتر نگران خشکی پوست لب بود و حالتی شفاف به آن داد. اگر شما هم از این مسئله رنج می‌برید 9 روش درمان ترک لب را با ما بخوانید.

روش درمان ترک لب

علل پوسته پوسته شدن لب

گفتیم که لب معمولا بی‌دلیل خشک نمی‌شود و فرایند خشکی آن تحت تاثیر عامل‌های متفاوت صورت می‌گیرد. لب‌ها به شکل طبیعی و به طور معمول پوسته پوسته نیستند و اگر پوست ظریف و حساسشان با مشکلات زیر مواجه شود خشک و دهیدراته خواهند شد:

1. کم آبی بدن

اولین علت کم آب شدن لب و خشکی آن، کم آبی کل بدن است. افراد باید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بخورند. آب خوردن بسیاری از مشکلات ما و به خصوص مشکلات پوستی را حل می‌کند و باعث شادابی و طراوت چهره و بدن ما می‌شود. خشکی لب، دهان، گلو و چشم ممکن است از نشانه‌های کم آبی بدن باشند. اگر به مشکل ترک خوردن لب‌ها دچار شده اید و در عین حال گلویتان خشک شده، حتما زیاد آب خوردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اصلا منتظر احساس تشنگی نباشید؛ پیش از تشنه شدن آب بخورید و نیاز بدن خود را تامین نمایید.
بیماری‌هایی همچون دیابت آب بدن را می‌گیرند و فردی که درگیر آن‌ها است بایستی بیشتر آب بنوشد. همچنین ورزشکاران آب بیشتری از دست می‌دهند و به تبع باید مقدار زیادی آب مصرف کنند.

روش درمان ترک لب

2.  آب و هوا و شرایط محیطی

شرایط محیطی در کیفیت پوست ما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. آلودگی هوا، حرارت زیاد یا کم، میزان رطوبت، نور خورشید و… همگی در سلامتی ما و پوستمان دخیل هستند و می‌توانند لب‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند. برای دانستن روش درمان ترک لب لازم است بدانیم که چه چیزی باعث آن می‌شود تا هر چه زودتر از خشکی‌ لب‌ها پیشگیری کنیم. یکی از این چیزها و علت‌های ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آب و هوا است.
هنگامی که هوا تغییر دمایی ناگهانی دارد، مانند فصل پاییز و زمستان که به یک باره سرد می‌شود، رطوبت آن کم شده و خشکی هوا پوسته پوسته شدن لب‌ها را به همراه می‌آورد. هوای خشک، میزان و مدت زمان حفظ رطوبت در بافت پوست را کاهش می‌دهد و باعث پدید آمدن ترک روی لب‌ها می‌شود.
همچنین در فصول سرد لب‌ها از ملانین کمتری برخوردار اند. ملانین در نتیجه برخورد خورشید با پوست تولید می‌شود که در کل خیلی هم خوب نیست؛ اما رنگ دانه‌ای است که از لب‌ها را در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. هنگامی که این ماده نباشد، لب آسان‌تر ترک می‌خورد و دچار کم آبی می‌شود.
علاوه بر سرمای زیاد، درجه حرارت بالا نیز ممکن است پوست لب را دچار خشکی کند. لب‌ها در روزهای ابری در معرض خشکی بیشتری قرار دارند و آسیب می‌بینند. گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا، آفتاب و باد شدید از دیگر عوامل محیطی ترک لب بوده و به آن صدمه وارد می‌کنند.
اشعه خورشید آن قدر خطرناک است که می‌تواند باعث ایجاد مواد مضر برای لب شود و ما را نیازمند به دانستن روش درمان ترک لب کند. با تابش UV به لب‌ها طی مدت طولانی، کراکتوز آکتینینک تولید شده و برجستگی‌هایی پوسته پوسته بر لب ایجاد می‌گردند. این برآمدگی‌ها می‌توانند سرطان‌زا باشند و بهتر است با روش درمان ترک لب آن‌ها را فورا از بین ببریم. اشعه مضر خورشید لب‌ها را به شدت خشک و آسیب پذیر می‌کند و بهتر است پوست خیلی در برابر آفتاب قرار نگیرد.
لازم است بگوییم که نور خورشید در روزهای زمستانی صدمه بیشتری می‌رساند و ترک‌های دردناکی به وجود می‌آورد.

روش درمان ترک لب

3. محصولات آرایشی

بالم‌ها، برق لب‌ها، رژ لب و محصولات دیگر تهیه شده مخصوص این قسمت از صورت، همان قدر که می‌توانند به لب‌ها زیبایی و جلا ببخشند ممکن است آن را دچار مشکل و عوارضی همچون خشکی کنند. روش درمان ترک لب مستلزم استفاده از لوازم آرایشی مرغوب برای آن است. ترکیباتی همچون فنل، گلیسیرین، کافور و منتول که جاذب رطوبت هستند و همچنین هومکتانات به شدت برای پوست لب مضر بوده آن را دهیدراته می‌کنند. بسیاری از ترکیبات دیگر نیز حساسیت‌زا هستند و پوست شما را دچار تحریک، التهاب، قرمزی و خشکی می‌کنند. رنگ‌های شیمیایی، اسانس‌ها و… طی واکنش آلرژیک ترک‌های بسیاری بر روی لب‌های شما ایجاد کرده و پوسته پوسته‌هایی با شکل نامطبوع را پدید می‌آورند.

4. واکنش آلرژیک

موارد بسیاری هستند که می‌توانند بدن فرد را دچار تحریک کنند و باعث بروز واکنش آلرژیک شوند. هر فرد ممکن است به یک ماده حساسیت داشته باشد؛ اما در کل مواد آرایشی نامرغوب، شیرینی و آدامس حاوی سینامیت، اسید مرکبات، موادی مانند شی باتر، روغن کرچک، موم زنبور عسل و غذاهای خاص برای عده زیادی آلرژی‌زا هستند و می‌توانند موجب خشکی، خارش و قرمزی لب شوند. اگر لب‌های شما زیاد خشک می‌شود به مواد غذایی مصرفی خود دقت کنید و با یادداشت کردن آن‌ها، واکنش بدن خود نسبت به هر یک را بررسی نمایید.
علت ترک خوردگی همچنین می‌تواند واکنش به سدیم لوریل سولفات، که در اکثر خمیر دندان‌ها وجود دارد باشد.

روش درمان ترک لب

5. تماس بزاق دهان با لب‌ها

خیس کردن لب با بزاق دهان کاری است که به طور غریزی انجام می‌دهیم. وقتی لب‌ها خشک اند ما مدام آن‌ها را مرطوب می‌کنیم و خبر نداریم که با این کار خشکی لب‌ها می‌تواند چند برابر شود. با تبخیر شدن رطوبت بزاق دهان، رطوبت طبیعی سطح لب‌ها نیز از بین می‌رود و باعث ترک خوردن لب می‌شود.

6. تنفس دهانی

مشکلاتی مانند انحراف بینی و دلایل انسدادی، که تنفس از راه بینی را به ویژه در خواب مختل کرده و فرد را مجبور به نفس کشیدن از را دهان می‌کنند؛ باعث خشکی لب‌ها و پوسته پوسته شدن آن‌ها هستند.

7. کمبود مواد مغذی

بدن برای ترمیم و احیای خود به مواد تقویت کننده نیاز دارد. ویتامین‌ها پوست را از عارضه‌هایی چون خشکی نجات می‌دهند و مصرف آن‌ها روش درمان ترک لب خوبی است. لب بدون ویتامین A ،B ،C ،E ممکن است دچار ترک شود و التهاب و قرمزی را تجربه کند. ویتامین B2 یکی از مواد مغذی مهم و مورد نیاز برای سلامت لب‌ها است. وجود آن عملکرد سلولی را به جریان می‌اندازد و کمبود این ویتامین می‌تواند پوسته پوسته شدن و تورم لب‌ها را رقم بزند.
مراقب رژیم غذایی خود باشید و با مصرف گوشت کم چرب مانند سینه مرغ و همچنین مصرف مکمل‌ها سلامت لب‌های خود را تضمین کنید. همچنین می‌توانید از محصولات مناسبی مانند پماد A D برای تغذیه لب‌هایتان استفاده کنید.

 

8. مصرف بیش از حد ویتامین A

مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها، به ویژه این ویتامین ممکن است عامل ترک لب شما باشد.

9. غذاهای خاص

غذاهای تند و ادویه‌دار و همچنین اسید موجود در مرکبات در پدید آمدن ترک‌های لب موثر اند.

روش درمان ترک لب

10. برخی داروها

روش درمان ترک لب تنها نظارت بر غذاها و ویتامین‌ها را واجب نمی‌کند؛ بلکه باید به داروهای مصرفی نیز دقت شود. داروهای ضد جوش و آکنه، از آن جایی که ممکن است در کاهش چربی و رطوبت پوست موثر باشند بر پوست لب هم تاثیر می‌گذارند و آن را کم آب و خشک می‌کنند. این داروها اگر چه تماس مستقیمی با لب ندارند، اما می‌توانند چنین نتیجه‌ای را برای لب‌ها حاصل شوند. داروی ضد جوش و آکنه چه در صورت خوراکی بودن و چه در حالت پماد یا محلول موضعی ممکن است این عارضه را به دنبال آورد.
محصولات ضد پیری مانند آلفا هیدروکسی اسیدها، بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها، همچنین داروهای مخصوص کم کاری تیروئید و فشار خون لب‌ها را تحریک می‌کنند و به دهیدراته شدن آنان می‌انجامند.
حتی داروهای ساده‌ای مثل آنتی هیستامین که خود ضد حساسیت و آلرژی است، می‌تواند کمبود رطوبت در لب‌ها را رقم بزند. آنتی بیوتیک، داروی سرما خوردگی، داروهای شیمی درمانی و دیروتیک‌ها هم ممکن است باعث ترک خوردن لب‌ها بشوند.
خلاصه اگر فکر می‌کنید خشکی لب‌هایتان از زمان خاصی مانند شروع درمان با داروهای خاص شروع شده و از این وضع ناراضی هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین روش درمان ترک لب را پیدا کنید.

 

11. سیگار و دخانیات

مصرف سیگار و دخانیات با گذشت زمان می‌توانند سبب خشکی، کدری و تیرگی لب‌ها شوند.

12. برخی بیماری‌ها

بیماری‌هایی همچون پسوریازیس و اگزمای لب به شکلی واضح در این دسته قرار می‌گیرند. کم کاری تیروئید، آلرژی، دیابت، ایدز و مریضی‌هایی که فرد در آن‌ها تب می‌کند هم پوسته پوسته شدن لب‌ها را به ثمر می‌رسانند. مشکل دیگری که می‌تواند فرد را دچار این عارضه کند عفونت قارچی است. ترک‌ خوردگی و خشکی لب ممکن است علامتی از عفونت قارچی باشد؛ مخصوصا اگر ترک در گوشه‌های دهان اتفاق بیفتد. قارچ زدگی در اثر گرما و رطوبت ناشی از بزاق تشدید می‌شود و بهترین درمان آن نوشیدن آب زیاد و اجتناب از زبان زدن به لب‌ها است.

روش درمان ترک لب

9 روش درمان ترک لب

1. روش درمان ترک لب با مواد خانگی

موادی که معمولا در دسترس ما هستند می‌توانند روش درمان ترک لب خوبی برایمان باشند و ما را از پوسته پوسته شدن، تورم و قرمزی لب‌ها نجات دهند. حال به صورت خلاصه به معرفی برخی از این مواد تسکین دهنده می‌پردازیم:

  • روغن نارگیل: روغن نارگیل یک مرطوب کننده و روان کننده طبیعی است و از گوشت نارگیل تهیه می‌شود. این مایع شفا بخش حاوی اسیدهای چرب سالمی بوده و لب‌ها را آب رسانی و نرم می‌کند. روغن نارگیل همچنین با سوزش و التهاب مقابله می‌کند و آنتی باکتریال است. در نتیجه لب ترک خورده دچار عفونت نمی‌شود و سالم می‌ماند.
  • خیار: خیار علاوه بر آب رسانی پوست لب و طراوت بخشی به آن، لب‌ها را تقویت و تغذیه می‌کند و انواع مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز ان‌ها را تامین می‌نماید. این میوه تسکین دهنده و التیام بخشی عالی نیز می‌باشد و پوست را آرام می‌کند.
  • آلوئه ورا: ماده درون برگ‌های گیاه آلوئه ورا یا اصطلاحا ژل آلوئه ورا، خاصیت چسبندگی فراوانی دارد و به یک دست شدن پوست لب کمک بسیاری می‌کند. این ماده حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات ضد التهابی است که خشکی را از لب دور کرده و آن را آب رسانی و آرام می‌کند. اثر مرطوب کنندگی آلوئه ورا خیلی زیاد است و سلول‌های مرده روی لب را از بین می‌برد؛ همچنین خنک کننده، تسکین دهنده و قوام بخش پوست نیز می‌باشد. آلوئه ورا آنتی باکتریال است و از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

روش درمان ترک لب

  • عسل: این یکی هم پوست لب شما را با بیشترین سرعت بهبود می‌بخشد و صاف و نرم می‌کند؛ هم ضد باکتری است و آلودگی و عفونت را در لب‌های خشک و ترک خورده از بین می‌برد. عسل آنتی اکسیدان است و خواص ترمیم کنندگی فراوانی دارد. موم زنبور عسل حاوی هیدروکربن‌ها، اسیدهای چرب و سایر داروهای ضد باکتری طبیعی است و زخم ناشی از ترک و التهابات دردناک را بهبود می‌بخشد. دیگر نگران آلوده شدن زخم‌های خود نباشید و به راحتی با عسل آن‌ها را درمان کنید. این ماده همچنین گردش خون سلول‌های پوستی را تحریک می‌کند و باعث درمان کامل ترک خوردگی لب می‌شود.
  • روغن زیتون: روغن زیتون خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و نرم کنندگی دارد و روش درمان ترک لب خوب و التیام بخشی است.
  • چای سبز: از چای سبز کیسه‌ای استفاده کنید و پس از جوش دادن و خنک شدن آن، کیسه را روی لب‌های خود قرار دهید. چای سبز ضد التهابی قوی است و رفع تورم و قرمزی را به روشی بسیار آرام و ملایم انجام می‌دهد؛ به گونه‌ای که حتی برای درمان پف و التهاب چشم نیز مناسب است. این ماده حاوی پلی فنول‌هایی است که اثر محافظت کنندگی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند و احساس سوزش در لب‌های خشک را کاهش می‌دهد. چای سبز همچنین مواد معدنی بسیاری دارد و لایه برداری ملایمی را به ارمغان می‌آورد.
  • اسکراب خانگی شکر: شکر لایه برداری فوق العاده برای لب است و سلول‌های مرده آن را کاملا از بین می‌برد. دانه‌های درشت شکر برای لایه برداری از سطح پوست خشک شده لب‌ها بسیار عالی عمل می‌کنند و به کمک ساییدن سلول‌های غیر زنده و ضایعات پوستی ناشی از خشکی، لب‌هایی صاف و نرم را به شما هدیه می‌دهد که در نتیجه باعث می شود لب هایتان نرم و صاف‌تر به نظر برسند. این دانه‌ها پوست ترک خورده را با لایه برداری قوی خود لطیف و زیبا می‌کنند و بهترین روش درمان ترک لب و احیای آن هستند.
  • اسکراب جوش شیرین: جوش شیرین نیز لایه برداری بسیار قوی برای پوست لب‌ها است. می‌توانید آن را به همراه شکر استفاده کنید و بیشترین حد لایه برداری را برای خود رقم بزنید. البته محتاط باشید و اگر پوستتان حساس است از این کار صرف نظر کنید.
  • روغن هسته انگور: این روغن نیز مانند موارد پیشین مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی است و روند بهبود خشکی لب را تسریع می‌بخشد.
  • روغن کرچک: روش درمان ترک لب به وسیله روغن کرچک آن‌ها را نرم و مرطوب می‌کند و زیبایی از دست رفته لب‌ها را به آرامی بازمی‌گرداند.

روش درمان ترک لب

2. آب بنوشید

همان طور که می‌دانید اصلی‌ترین علت پوسته پوسته شدن لب‌ها دهیدراته بودن بدن است. هرروز مقدار زیادی آب بنوشید و این کار را پشت گوش نیندازید. پیش از خوردن هر ماده غذایی آب مصرف کنید و قبل از خواب هم حداقل یک لیوان آب بخورید. سعی کنید روز خود را با نوشیدن این مایه حیات آغاز کنید و تا تشنه شدن صبر نکید. هر زمان که به یاد داشتید این کار را انجام دهید. تشنگی آخرین مرحله از درخواست بدن برای آب است و نوشیدن آب باید خیلی زودتر انجام شود. اگر از مزه آن خسته می‌شوید از آب‌های طعم دار طبیعی استفاده کنید.

3. محصولات مناسب

محصولات تعبیه شده برای لب که حساسیت ایجاد نمی‌کنند و آن را تقویت می‌نمایند، روش درمان ترک لب بسیار خوبی هستند. بالم لب، برق لب، ماسک لب، اسکراب لب، رژ لب و حتی وازلین و پماد ویتامین A D، همگی می‌توانند با ترکیبات ویژه و مناسب خود خشکی و کم آبی لب را برطرف کنند. روش درمان ترک لب با محصولاتی حاوی روغن کرچک، روغن کنف، سرامیدها، دایمتیکون، روغن معدنی، شی باتر، پترولاتوم، مواد مقاوم کننده در برابر نور خورشید و ضد آفتاب مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید و ژل پترولیوم میسر بوده و در عین حال باید از مصرف محصولات حاوی اکالیپتوس، فنل، سالیسیلیک اسید، لانولین، منتول، اکتینوکسات یا اوکسی بنزون، کافور، طعم دهنده‌هایی چون نعناع، دارچین، مرکبات و نعنا فلفلی، مواد عطری و پروپیل گالات خودداری کرد.
استفاده از محصولات بدون اسانس و رایحه و ضد حساسیت بهترین کار است.

روش درمان ترک لب
با استفاده از این محصولات پوست خود را مرطوب و تازه نگه دارید. اگر ترک لب شما عمیق است و می‌خواهید زودتر درمان شود، روزانه چندین بار و به ویژه قبل و بعد از خواب پوست لب‌ها را مرطوب کنید. از بالم، موم یا روغن انتخابی خود استفاده کنید و حواستان باشد که به آن آلرژی نداشته باشید. استفاده از وازلین بیشترین اثر نرم کنندگی را داشته و آب پوست را تا مدتی طولانی حفظ می‌کند.
پیش از خارج شدن از خانه، از مواد ضد آفتاب استفاده کنید. بالم‌های ضد حساسیت با SPF 30 به بالا مناسب‌ترین گزینه برای چرب کردن لب‌ها هستند و از آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کنند. نور آفتاب علاوه بر ایجاد خشکی در فصول گرم و سرد، پوست خشک شده لب را می‌سوزاند و باعث پدید آمدن تبخال می‌شود.

4. لایه برداری

از اسکراب‌های لایه بردار ضد حساسیت خانگی و یا آماده برای لب‌های خود استفاده کنید. شکر و جوش شیرین دو ماده لایه بردار و قوی هستند که در بسیاری از اسکراب‌های آماده نیز یافت می‌شوند. سعی کنید محصولی با خاصیت تهاجمی و خشن نخرید و به ترکیبات ضد التهاب و تسکین دهنده آن توجه کنید. بدون لایه برداری و هنگامی که پوست لب با سلول‌های مرده پوشیده شده است، مواد مغذی دیگر و بالم لب تاثیر خود را نمی‌گذارد و نمی‌تواند به پوست نفوذ کند. لایه بردار خود را با اثر مرطوب کنندگی و التیام بخشی انتخاب کنید و محصولی که اثر نرم کنندگی نیز دارد را تهیه نمایید. به ترکیباتی چون تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید دقت کنید؛ چرا که بهترین مواد مورد نیاز برای محافظت از لب‌ها در مقابل آفتاب هستند. همچنین بالم ضد آفتاب و ضد حساسیت خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید.

روش درمان ترک لب

5. با لب‌های خود ور نروید و آن‌ها را خیس نکنید

اگر عادت دارید اشیا خارجی را در دهان خود بگذارید، از این پس این کار را کنار بگذارید. به دهان گرفتن این اشیا، مخصوصا اگر فلزی باشند لب‌ها را حساس می‌کنند و آلودگی زیادی را با خود به همراه می‌آورند. همچنین تماس بزاق با لب‌ها به هر دلیلی مضر است و خشکی را تشدید می‌کند. روش درمان ترک لب تا حد زیادی وابسته به گاز نگرفتن، لیس نزدن، نجویدن و نکندن پوست لب‌ها است. این کارها علاوه بر تحریک و پوسته پوسته کردن لب‌ها، می‌توانند عفونت‌های قارچی را باعث شوند.

6. تغذیه مناسب

مصرف مواد غذایی مملو از ویتامین‌های B ،E ،A و C مانند سبزیجات برگ‌دار، میوه تازه، محصولات لبنی، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار و گوشت قرمز بهترین روش درمان ترک لب است. سعی کنید از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید.

8. دستگاه بخور

این روش درمان ترک لب رطوبت بسیار زیادی را برای آن به همراه می‌آورد و اثری سریع و فوق العاده دارد.

روش درمان ترک لب

9. سیگار نکشید

سیگار را ترک کنید. دود تنباکو پوست اطراف لب‌ها را تحریک و آن را خشک می‌کند و می‌تواند ترک‌هایی به همراه عفونت به وجود آورد. التهاب‌های دردناک نظیر تبخال و آفت یا درد لثه با ترک سیگار حل شده و زیبایی و سلامتی لب‌ها و دیگر اعضای بدن حفظ می‌شوند.

در آخر

با رعایت کردن این موارد و همچنین مشورت با پزشک، می‌توانید بهترین روش درمان ترک لب را برای خود پیدا کنید و از شر خشکی‌ها و پوست مرده اضافه روی لب خلاص شوید. هر زخم یا ترکی در بدن راه را برای ورود آلودگی باز می‌کند و به نوبه خود می‌تواند خطرناک باشد. پس زود دست به کار شوید و یکی از این راه‌های ساده را امتحان کنید. این گونه هم لب‌هایی سالم خواهید داشت و هم جذابیت و زیبایی را برای خود به وجود خواهید آورد.

10 روش خانگی برای درمان ترک لب

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

مطالب پیشنهادی

محصولات وارمی

دسته بندی های پیشنهادی