/
/
انتخاب ضد آفتاب

انتخاب ضد آفتاب

 

انتخاب ضد آفتاب – تمام نکات مهمی که باید در این زمینه بدانید

مقدمه

در زمان خرید و انتخاب ضد آفتاب سوالاتی هستند که ممکن است ذهن انسان را درگیر کنند. برای مثال ممکن است از خود بپرسید که آیا ضد آفتاب برای پوست مفید است؟ چه زمانی از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ در زمان انتخاب ضد آفتاب به چه نکاتی باید توجه داشت؟ آیا ضد آفتاب برای کودکان مضر است یا خیر؟ در این مطلب تصمیم داریم به بررسی شرایط انتخاب ضد آفتاب و نکات مرتبط با آن بپردازیم.

بهترین زمان استفاده از کرم ضد آفتاب

باید بدانید که همواره در زمان خارج شدن از خانه بایستی کرم ضد آفتاب بزنید. در کلیه ایام سال، خورشید اشعه ماورا بنفشی از خود تولید می‌کند که می‌تواند خطر بسیار جدی برای پوست انسان باشد. حتی زمانی که هوا ابری است هم اشعه ماورا بنفش می‌تواند تا حدود  80 درصد به پوست بدن شما نفوذ کند. مواردی مثل آب، ماسه و برف باعث می‌شوند که شما کرم ضد آفتاب خریداری کنید.

چرا باید در انتخاب ضد آفتاب استاندارد دقت کرد؟

با توجه به شواهد علمی متعددی که وجود دارد، انتخاب ضد آفتاب مناسب و استفاده مداوم از آن، آسیب‌های بلند مدت و کوتاه مدت اشعه‌های خورشید به پوست انسان را کاهش می‌دهد. برخی از افراد نگران هستند که استفاده از کرم ضد آفتاب برای آن‌ها ضررهایی را به همراه داشته باشد. اما باید بدانید که اگر در انتخاب ضد آفتاب دقت داشته باشید، چنین مشکلاتی ایجاد نخواهد شد. پس سعی کنید برای خرید و انتخاب ضد آفتاب به هیچ وجه عجله نکنید.

سازمان دارو و غذای کشور آمریکا کلیه محصولات ضد آفتاب را به بخش داروهای بدون نسخه اختصاص داده است و این یعنی حساسیت دارویی روی این کرم‌ها وجود ندارد ولی با این حال باید به برخی پارامترهای مهم در هنگام انتخاب دقت داشته باشید.

شواهد علمی نشان می‌دهد استفاده از ضد آفتاب، آسیب‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اشعه‌های خورشید به پوست را به حداقل می‌رسانند. همچنین برخی دیگر ادعا می‌کنند که مواد موثر کرم‌های ضد آفتاب سمی بوده و ممکن است پوست انسان را با آسیب‌های جدی رو به رو کند. البته این ادعا تاکنون به اثبات نرسیده است. از این رو شما باید در انتخاب ضد آفتاب حسسایت زیادی به خرج داده و نمونه‌های استاندارد و با کیفیت آن را خریداری کنید.

مفهوم SPF به چه معناست و انواع آن چه هستند؟

کرم‌های ضد آفتاب انواع مختفی دارند. با توجه به وجود کرم‌های بسیار گوناگون ضدآفتاب، چگونه باید متوجه شد که کدامیک از محصولات بهتر هستند و کدام spf گزینه بهتری برای استفاده است. همانطور که اطلاع دارید با توجه به قوانین موجود، برچسب کلیه محصولات ضد آفتاب بایستی دارای شماره SPF یا در واقع همان فاکتور محافظت در مقابل خورشید باشند. این عدد نشان‌ می‌دهد که کرم ضد آفتاب تا چه میزان از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

شاخص SPF در واقع به عنوان یک معیار اندازه‌گیری علمی شناخته می‌شود و نشان می‌دهد  که استفاده از یک کرم ضد آفتاب مشخص تا به چه اندازه سبب کم شدن آسیب‌های پوستی خواهد شد. شما اگر به پوست خود ضد آفتاب زده باشید، در قیاس با مواقعی که از ضد آفتاب استفاده نکرده‌اید، بیشتر در برابر اشعه فرابنفش خورشید در امان خواهید بود، یعنی در صورت استفاده از ضد آفتاب، اشعه فرابنفش خورشید به سختی پوست شما را دچار آسیب و قرمزی خواهد کرد. SPF در اصل روی این مدت زمان تاکید داشته و در واقع آن را حساب می‌کند. شما نیز می‌توانید بنا به نیاز و میزان حساسیت پوست خود، از ضد آفتاب‌های زیر استفاده کنید.

  • برای محافظت کم استفاده از SPF کمتر از 15
  • برای محافظت معمولی استفاده از SPF 15 تا 29
  • برای محافظت خوب استفاده از SPF 30 تا 49
  • برای محافظت عالی استفاده از SPF بالاتر از 50

چه نوع ضد آفتابی استاندارد است؟

همه ضد آفتاب‌ها استاندارد نیستند، از این رو شما باید در انتخاب آن‌ها دقت بسیار زیادی داشته باشید. اگر نتوانید یک کرم ضد آفتاب خوب و باکیفیت تهیه کنید، امکان دارد آسیب‌های زیادی به پوست شما وارد شود. استفاده از ضد آفتاب می‌تواند میزان ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش دهد. به طور کلی مشخصات استاندارد ضد آفتاب‌ها عبارتند از:

  • ضد آفتاب باید طیف گسترده باشد و از پوست در مقابل اشعه‌های خطرناک UVB و UVA محافظت کند
  • از spf 30 یا بیشتر برخوردار باشد
  • مقاومت خوبی در برابر آب داشته باشد

همه ضد آفتاب‌هایی که از خصوصیات گفته شده برخوردار هستند می‌توانند از بروز بیماری‌های مختلفی مانند پیری زودرس صورت، آفتاب سوختگی، سرطان پوست و سایر موارد مشابه جلوگیری کنند.

انواع ضد آفتاب‌ها

ضد آفتاب‌های متعددی وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای خواص خود هستند. برخی از آن‌ها در قالب ضد آفتاب‌های ژلی، کرمی و سایر موارد از این دست هستند. اما چند نمونه از بهترین ضد آفتاب‌های موجود به شرح زیر هستند.

  • اسپری ضد آفتاب
  • فلوئید ضد آفتاب
  • لوسیون ضد آفتاب
  • ژل ضد آفتاب
  • ژل کرم ضد آفتاب
  • کرم ضد آفتاب

برخی از انواع کرم‌های ضد آفتاب نیز عبارتند از:

  • ضد آفتاب فیزیکی
  • ضد آفتاب شیمیایی
  • ضد آفتاب حاوی ضدلک
  • ضد آفتاب ویتامینه
  • ضد آفتاب برنزه کننده
  • ضد آفتاب ضدجوش
  • ضد آفتاب پوست چرب
  • ضد آفتاب های رنگی
  • ضد آفتاب کودکان
  • ضد آفتاب آقایان

نکات مهم در زمان انتخاب ضد آفتاب

برخی از نکاتی باید در زمان انتخاب ضد آفتاب به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

توجه به برچسب طیف گسترده

همانطور که می‌دانید که کرم‌های ضد آفتاب به طیف بسیار گسترده‌ای از محصولات می‌گویند که باعث محافظت از پوست شما می‌شود. معمولا شما با نگاه به این کرم‌ها می‌توانید برچسب طیف گسترده را مشاهده کنید. اگر که ضد آفتابی این برچسب را نداشت، آن را خریداری نکنید.

ضد آفتاب‌ ضد آب یا تعریقی وجود ندارد

با توجه به سیستم جدید برچسب‌زنی تولیدکنندگان نباید ادعا داشه باشند که ضد آفتاب آن‌ها ضد تعریق و یا ضد آب است و به جای این موضوع باید بگویند که ضد آفتاب آن‌ها مقاومت بسیار زیادی در برابر آب دارد. این موضوع هم باید مشخص شود که محصولات آن‌ها می‌تواند تا حدود 40 الی 45 دقیقه در آب بماند و همچنان از پوست محافظت کند.

انتخاب ژل ضد آفتاب

ژل ضد آفتاب با توجه به استحکام بسیار زیادی در مقابل آب و نیز شن انتخابی بسیار خوب، می‌تواند بهترین گزینه برای استفاده در کنار ساحل باشد. ضد آفتاب‌های زیادی هستند که مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این مدل از ژل‌های ضد آفتاب، بافت ژله‌ای دارد و به بهترین شکل ممکن بر روی پوست جمع می‌شود. از دیگر ژل‌های ضد آفتاب می‌توان به باقی نذاشتن اثرات آرایش اشاره کرد.

البته همه این‌ها مشروط به آن است که شما در انتخاب ضد آفتاب دقت نمایند. ژل‌های ضد آفتاب به طور معمول نزدیک به 1 ساعت در برابر آب مقاومت دارند. این محصول با spf 50 از پوست بدنتان در برابر پرتوهای مضر مختلف محافظت خواهد کرد.

هیچ ضد آفتابی بیش از دو ساعت ماندگاری ندارد

لوسیون‌ها معمولا بعد از دو ساعت خاصیت و رنگ خود را به طور کامل از دست می‌دهند. ضد آفتاب‌ها هم به همین شکل هستند. در زمان تهیه و انتخاب ضد آفتاب به دنبال ضد آفتابی نباشید که ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد، چون متوسط ماندگاری این محصول نزدیک به 2 ساعت است. در ضمن با توجه به قوانین جدید هیج یک از شرکت‌ها بدون ارائه نتیجه آزمایش نمی‌توانند ادعا داشته باشند که بهترین ضد آفتاب‌ها متعلق به آن‌هاست و یا اینکه ضد آفتاب‌ها بیش از 2 ساعت ماندگاری دارند.

سخن پایانی

در این مطلب نکاتی در خصوص انتخاب ضد آفتاب بیان شد. امیدواریم که با مطالعه این مطلب بتوانید تصمیم درستی در زمان انتخاب ضد آفتاب بگیرید و با استفاده از این کرم‌ها، به خوبی از پوست خود در برابر اشعه زیان‌آور ماورابنفش محافظت کنید.

انتخاب ضد آفتاب

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

مطالب پیشنهادی

محصولات وارمی

دسته بندی های پیشنهادی