/
/
جلوگیری از جوش

جلوگیری از جوش

 

جلوگیری از جوش – چطور در فصل تابستان از جوش جلوگیری کنیم؟

مقدمه

جوش‌ در دوران جوانی و نوجوانی است که به سراغ آدم می‌آید. البته برخی از افرادی که سن و سال بالایی هم دارند، باز هم با این مشکل مواجه هستند. بروز چنین جوش‌هایی با توجه به دلیل‌های مختلفی اتفاق می‌افتد که برای مثال می‌توان به فعال و انفعالات هورمونی، مصرف انواع مواد غذایی چرب، عدم رعایت نکات بهداشتی، رژیم غذایی پر از قند، مصرف زیاد شکلات، مصرف تخمه، کیست تخمدان در دختران و سایر موارد مشابه اشاره کرد. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی راه‌های جلوگیری از جوش زدن بخصوص در فصل تابستان بپردازیم که جوش‌زدن بسیار شایع می‌شود.

جلوگیری از جوش در تابستان

فصل تابستان بهترین زمان برای این است که در آرایش و یا ظاهر خود تغییر به وجود بیاورید. برای مثال می‌توانید از رژلب‌های تیره رنگ، خط چشم‌های متفاوت و انواع لوازم آرایشی مناسب استفاده کنید. اما این روزهای بسیار گرم ممکن است خطراتی را نیز برای پوست شما داشته باشد که شاید یکی از اصلی‌ترین این خطرها، جوش زدن است. البته جای نگرانی نیست و روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها از جوش زدن پوست صورت خود جلوگیری کنید.

در تابستان بهتر است از محصولاتی که چربی دارند، استفاده نکنید. شما بایستی قبل از آرایش به پوست صورت خود مرطوب‌کننده بزنید؛ زیرا در غیراینصورت پوست صورت بعد از جوش زدن خشکی زیادی پیدا خواهد کرد. همچنین بهتر است از کرم‌های مرطوب‌کننده برای پیشگیری از آسیب به صورت استفاده کنید.

1. کرم‌های ضد جوش

برای اینکه کمتر در معرض خطر جوش زدن باشید، می‌توانید از کرم‌های ضدآفتاب، محصولات پاک‌کننده آرایشی مثل میسلار واتر معمولی و دو فاز و همچنین تونر کمک بگیرید. در صورتی که پوست بسیار چربی دارید هم حتما پس از آرایش از مواد پاک‌کننده آرایشی از برندهای معتبر استفاده کنید تا آرایش به مدت طولانی روی پوست صورت شما باقی نماند.

2. عدم دستکاری جوش

یکی از دلایل زیاد شدن جوش‌ها، دستکاری آن‌هاست. درآوردن چرک جوش با هر چیزی و یا فشار دادن آن در واقع می‌تواند مسیر باکتری‌های روی صورت شما را به عمق بسیار بیشتری از پوست باز کند. همین مورد ممکن است پوست شما را با عفونت و التهاب همراه کند. انجام چنین کاری ممکن است به بافت‌های اطراف پوست نیز آسیب جدی وارد کند و احتمال ماندگار شدن جوش‌ها را زیادتر کند. بعلاوه تماس بیش از حد دست با پوست صورت ممکن است که باعث کثیفی پوست شود و در نتیجه تعداد جوش‌ها را نیز افزایش دهد. بنابراین از دستکاری جوش‌های خود پرهیز کنید.

3. آبلیمو

استفاده از آبیلمو برای جلوگیری از جوش زدن در فصل تابستان می‌تواند یک راهکار عالی باشد. اگر آبلیمو تازه باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت. آبلیمو میکروب‌های ارگانیسم‌های میکروسکوپی که در به وجود آمدن جوش نقش دارند را به طور کامل از بین می‌برد و به غیر از این موضوع، آبلیمو باعث می‌شود که چربی‌های جمع‌شده از پوست شما خارج شوند.

4. سیر

سیر گیاهی است است که با توجه به مزه خوب و همچنین فواید متعدد پزشکی، بسیار مورد توجه است. سیر از خواص بسیار زیادی برخوردار است که برای مثال می‌توان به خواص ضدویروس، تقویت سلولی و ضدباکتریایی این گیاه اشاره کرد. سیر قابلیت این را دارد که به عوامل بیماری‌زای مسری نیز حمله‌ور شود و قوای جسمانی شما را تقویت کند. جالب است بدانید در طب قدیمی هند، از سیر برای از بین بردن جوش استفاده می‌کردند. با استفاده از سیر تازه می‌توانید تا حد زیادی از جوش زدن پوست جلوگیری فرمایید.

5. خیار

خیار از خواص بسیار زیادی برخوردار است که برای مثال می‌توان به پتاسیم و ویتامین‌های A , C و E اشاره کرد. خیار دارای خواص دیگری مانند تکسین و خنک‌کنندگی پوست هم می‌باشد. در بسیاری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه خیار جهت خنک کردن پوست بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن آب خیار برای ترمیم پوست نیز فواید مختلفی دارد و می‌تواند التهابات پوستی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. شما می‌توانید به کمک خیار، یک ماسک صورت درست کنید و آن را به مدت یک ربع بر روی صورت خود بگذارید و سپس صورت خود را با آب گرم شستشو کنید. این کار باعث می‌شود که باکتری و آلودگی‌های روی پوست به بهترین شکل از بین بروند.

6. سرکه سیب

برای جلوگیری از جوش زدن استفاده از سرکه سیب راه خوبی است. این ماده می‌تواند به سرعت جوش‌های صورت را کاهش دهد، زیرا ارگانیسم‌های کوچک که باعث به وجود آمدن جوش بر روی پوست شما می‌شوند، با سرکه سیب نابود خواهند شد. سرکه سیب با برخوردار بودن از خواص اسیدی، می‌تواند میزان pH سطح پوست را متعادل کند. همین موضوع باعث می‌شود که رشد میکروب سخت باشد. در نظر داشته باشید که سرکه سیب درست مثل آبلیمو با خاصیت منقبض‌کننده خود می‌تواند چربی‌های جمع‌شده در منافذ پوستی را تا حد قابل توجهی از پوست بیرون کند. استفاده بیش از حد سرکه سیب به مرور زمان پوست شما را دچار خشکی می‌کند، بنابراین به این نکته هم دقت داشته باشید.

7. ماست

ماست یک خوراکی لذیذ است که البته می‌تواند برای پوست بدن نیز فواید جالبی داشته باشد. استفاده از ماست یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن جوش‌های صورت است. افراد متعددی در جهان برای درمان جوش‌های صورت خود از ماست استفاده می‌کنند. ماست خاصیت خنک‌کنندگی پوست را دارد و درمان مناسبی برای از بین بردن جوش و التهابات صورت می‌باشد.

8. محصولات و ماسک‌های ضد جوش

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از جوش زدن پو‌ست، استفاده‌ از محصولات مختلف و ماسک‌های ضد جوش است. البته همه محصولاتی که برای درمان جوش تبلیغ می‌شوند، قابل اطمینان نیستند و شما باید محصولات باکیفیت و استاندارد را انتخاب کنید و این محصولات را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

9. ورزش کردن

ورزش کردن به طور کلی برای بدن و پوست بسیار مفید است. ورزش می‌تواند به گردش خون بدن انسان کمک کند، استرس را پایین آورده و میزان انرژی بدن را افزایش دهد. پوست شما نیز با توجه اکسیژن‌رسانی خوب و همچنین گردش خون مناسب بر اثر فعالیت‌های ورزشی، شاداب‌تر از قبل خواهد شد.

رطوب و حرارتی که به پوست شما خورده، می‌تواند یک مکان ایده‌آل برای پخش باکتری‌ها به وجود بیاورد. از این رو پیش از ورزش آرایش یا کرم‌هایی که به صورت خود زده‌اید را پاک کنید. اگر احساس می‌کنید که مستعد جوش هستید، بهتر است در زمان ورزش خود از لباس نخی گشاد استفاده کنید. پس از پایان ورزش باید سریعا به حمام بروید.

10. مصرف آب کافی و رژیم غذایی

با اینکه غذاها علت اصلی جوش زدن نیستند، اما رژیم غذایی خوب به بدن کمک می‌کند که با جوش‌های صورت مقابله کند. در این رژیم غذایی صبحانه گزینه بسیار مهمی است که نباید حذف شود. در ضمن شما باید برای افزایش انرژی و همچنین آب‌رسانی به کل بدن، به مقدار لازم آب بنوشید.

سخن پایانی

در این مطلب با 10 مورد از بهترین راهکارهای جلوگیری از جوش‌زدن صورت آَشنا شدیم. شما نیز می‌توانید یک یا چند مورد از روش‌های ذکرشده در این مطلب را امتحان کنید و برای پیشگیری از جوش‌زدن یا درمان جوش‌های صورت خود اقدام موثری انجام دهید.

جلوگیری از جوش

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

مطالب پیشنهادی

محصولات وارمی

دسته بندی های پیشنهادی